Egyre drágább termékek? Készlethiány?
Ebben a bejegyzésben a Covid kereskedelemre mért hatását boncolgatjuk.
Egyre többen szembesülhetünk olyan esetekkel főként internetes vásárlásunk során, hogy egyes "alap" termék egyáltalán nem vagy csak korlátozott számban elérhető.
Sajnos most már az is tendencia, hogy csak személyes átvétellel lehet terméket átvenni.
Lassan két éves tapasztalatainkat osztom most meg, megoldásokat illetve válaszokat adva, a probléma mögött álló okokról, változásokról.
1. Termékgyártás a Covid kirobbanása után Kínában: lassan két éve, hogy a gyárak többsége a pandémiában felhasznált termékek gyártására váltott. Azt kell mondjam még így sem tudtak olyan mennyiséget gyártani amennyit az adott ország piaca felvett. Ahogy szépen nőtt világméretűvé a járvány úgy emelkedtek az árak is ... korlátozott elérhetőség és a sok silány minőség sem segített a piacnak
Egy példa: akciókamerát gyártó nagyvállalat kényszerült lázmérő gyártására. mindössze 6-8 hónapja álltak vissza termékeik forgalmazására.
Ennek hatása a mai kereskedelemre az, hogy a mai napig nem tudnak annyit gyártani, mint amit a piac felvenne. Van egy maximum kapacitásuk, aki ráér vár és talán jó áron tud vásárolni, akinek azonnal kell, kénytelen drágább árat fizetni.
2. Szállítás Kínából: eddig sem volt mondható olcsónak Kínából szállítani de a járvány csak rontott a helyzeten. Jelen pillanatban 300-400%-os áremelkedés van bármelyik szállítási formánál. Emellett a szállítás idő is is megsokszorozódott. A hajózást még tovább sújtotta a Szuezi helyzet.
Egyes szakértők szerint minimum egy de legalább másfél év kell mire helyre áll a "normális" rend.
Hajóval 60-120 nap szállítással kalkulálunk most minimum 30-50 nap helyett.
Repülővel 10-14 nap szállítással kalkulálunk most minimum 5 nap helyett.
Vonattal jelenleg 45 nap az átlag szállítás, viszont a megnövekedett igény - hajóról most mindenki vonatra vált - hosszú a várakozási idő.
3. Gyártás az Eu-ban: ebben a helyzetben mindennek rendben kellene haladnia, ha lenne alapanyag....
Sajnos többségében az alapanyag vagy egyes részegységek is a távol-keletről származnak.
Réz, kaucsuk ezek csak egyszerű példák amiből óriási hiány lépett fel az utóbbi 8 hónapban.
4. Covid: sajnos azt is meg kell említenem, amikor annyi fertőzött lesz egy helyen, hogy be kell zárjon egy gyár, vagy gyárrészleg. De sajnos példa van rá, hogy komplett kikötőt zártak be 14 napra nem is olyan rég Kínában.
Ezek közül egy-egy pont is felforgatja a világ kereskedelmét, de ezek a pontok egymás mellett járnak, kikerülhetetlen, hogy ne találkozzanak egymással. Az üzletek az egyre fogyó készletet kénytelenek lassítani - várva az úton lévő árut - áremelkedéssel, személyes átvétellel. Több eddig nem sláger terméket reklámoznak, amiből van raktárkészlet. Megpróbálják az ügyfeleket rábeszélni raktáron lévő termékekre. Sajnos ez sok esetben nem vezet eredményre , mert 41-es cipő helyett nem tudunk venni 44-est .... Egyre többet találkozunk nem megérkezett termékkel egy-egy hiper akciós újságaiból (sajnos minimum 3-6 hónappal a megjelenés előtt tervezik ezeket a nyomtatványokat).
A mi részünkről bízunk benne, hogy a rend mielőbb helyre áll, de addig is azt tudjuk tanácsolni, vegyen hazai terméket !